Agra

Efter tre dagar i Jaipur tog vi tåg vidare till Agra. När tåget dundrade ut från stationen tänkte jag tillbaka på elefantbyn. Vi gjorde mycket, såg fort och slott och utsikter, men det bästa var elefantbyn. Det var fridfullt och en skön paus från kaoset i staden. Vi fick träffa en 25-årig gammal elefant. Ögonen bar på en djup visdom. Har aldrig insett att ett djur skulle kunna ha en sådan stor påverkan i mig som när jag stod framför henne. Vi fick mata, måla lite med vattenfärg och tvätta henne. Samtidigt som vi tvättade henne sprutade personalen ner oss med vatten. våta från topp till tå fick vi sedan klättra upp på hennes rygg från snabeln och rida runt barbacka en bit och soltorka i hettan. Det var den bästa upplevelsen från Jaipur.

i övrigt slår alla  intryck från Indien en fortfarande väldigt hårt i ansiktet. Pulsen i städerna, det ständiga öppna stirrandet från lokalbefolkningen och värmen. Men vi har redan hunnit göra mycket och både kropp och sinne försöker ställa om sig till det resande livet. Jag älskar det. Men det är utmattande. Igår träffade vi back-packers från Australien utanför vårt hotell tillsammans med fyra Indier. Vi drack öl och hade skoj med mötet från våra olika kulturer. Fem hundra meter bort från vårt boende ligger Taj Mahal. Vi gick upp 05.30 för att beskåda underverket. Det går inte att beskriva synen.

Det är lite ovant att skriva härnere från surfplattan och jag ger inte mina upplevelser någon rättvisa just nu, ska bli bättre med tiden. Kort sagt så känns det både som att vi har varit här i flera veckor, men stundtals kan jag inte fatta att vi är här. Imorgon lämnar vi Agra för att åka till Khajuraho

Kaos i Indien men humöret på topp!

Första dagen i Indien har minst sagt varit överväldigande! Inget blev riktigt som vi hade planerat. när vi landar 05.00 lokaltid så får vi först av allt inte kontakt med vårt hotell... Vi gav adressen till en pigg och ivrig taxichaufför som inte ens visste vart han skulle åka! Haha!

Efter mycket körande hit och dit och några bilder på apor och kor på gatorna senare (bilder kommer annat tillfälle) så visar det sig att vägen till området där hotellet låg var blockerad av polisen. Vi åkte då vidare, trötta och lite rädda, till en skum liten turistbyrå och han som mötte oss där berättade att det inte är någon ide att vara i New Dehli nu. Varför? För att den mest förödande epidemin av sk denguesfebern härjar där nu. Vi trodde inte våra öron och visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till. Ville bara sova och hämta mig efter den långa resan.

Vi undrade hur vi skulle göra med lägenheten vi har hyrt där osv. I vårt halv dåsiga omdöme gick vi med på att åka ner till Jaipur, en 5 h bilfärd söder om Dehli och övernatta här. Allt var väldigt förvirrande för några timmar sedan och vi blev blåsta på en del pengar kom vi på i efterhand, samtidigt som chauffören var krånglig och ville utöka sina tjänster att köra runt oss i Jaipur som guide.

Mycket kom på en och samma gång och vi var båda nära på att bryta ihop, men nu har vi vart fall tak över huvudet och första kaoset härnere har lagt sig lite. Jag har återhämtat mig lite efter sömn och tänker klarare nu. Vi stannar i Jaipur några dagar för att sedan ta oss till Agra för att se Taj Mahal. Sedan åker vi eventuellt upp till Shimla. Vi får se, vi måste få tag i vår hyresvärd från lägenheten i Dehli först. Trots allt så flinar jag nu, klart att det ska vara kaos i Indien? Första smällen har vi redan smällt ned och vi bet i det sura äpplet. Kaos måste man nästan räkna med härnere, läget är lugnt nu. Dags att ta nya tag! imorgon ska vi se vindarnas palats och gå på marknad!

Tillbaka till Borås

Idag strosade vi runt i Borås efter att vi fixade tråkiga, praktiska grejer på skatteverket. Vädret var vackert och med Borås nya konstprojekt nolimit, fick man även betrakta den fina stadskonsten som nu pryder staden. Med en hel del nya projekt som nu står färdigbyggt så kändes det som att gå runt i en helt ny stad! Minnen blandades med nya, färgglada intryck.

Vi såg skolelever bära runt med tunga ryggsäckar och arbetare som var ute och letade efter ett lunchställe och det slog mig att jag har inget för nuläget som binder mig till en plats. Inga plikter står på schemat och frihetskänslan var överväldigande! Solen sken och jag tänkte att här rullar rutinerna på som de alltid gör och alltid kommer göra. Vi är bara passagerare och ser staden med nya ögon. Det var mysigt. Vi kom sedan tillbaka till huset och jag lekte lite med hundarna ute på gräsmattan. Nu känner jag lukten av mat och snart sätter vi oss till bords! Tack o hej