Agra

 Efter tre dagar i Jaipur tog vi tåg vidare till Agra. När tåget dundrade ut från stationen tänkte jag tillbaka på elefantbyn. Vi gjorde mycket, såg fort och slott och utsikter, men det bästa var elefantbyn. Det var fridfullt och en skön paus från kaoset i staden. Vi fick träffa en 25-årig gammal elefant. Ögonen bar på en djup visdom. Har aldrig insett att ett djur skulle kunna ha en sådan stor påverkan i mig som när jag stod framför henne. Vi fick mata, måla lite med vattenfärg och tvätta henne. Samtidigt som vi tvättade henne sprutade personalen ner oss med vatten. våta från topp till tå fick vi sedan klättra upp på hennes rygg från snabeln och rida runt barbacka en bit och soltorka i hettan. Det var den bästa upplevelsen från Jaipur.
 
 i övrigt slår alla  intryck från Indien en fortfarande väldigt hårt i ansiktet. Pulsen i städerna, det ständiga öppna stirrandet från lokalbefolkningen och värmen. Men vi har redan hunnit göra mycket och både kropp och sinne försöker ställa om sig till det resande livet. Jag älskar det. Men det är utmattande. Igår träffade vi back-packers från Australien utanför vårt hotell tillsammans med fyra Indier. Vi drack öl och hade skoj med mötet från våra olika kulturer. Fem hundra meter bort från vårt boende ligger Taj Mahal. Vi gick upp 05.30 för att beskåda underverket. Det går inte att beskriva synen. 
 
Det är lite ovant att skriva härnere från surfplattan och jag ger inte mina upplevelser någon rättvisa just nu, ska bli bättre med tiden. Kort sagt så känns det både som att vi har varit här i flera veckor, men stundtals kan jag inte fatta att vi är här. Imorgon lämnar vi Agra för att åka till Khajuraho

Kommentera här: