Vacker och grann

Åh hon är så ung, 
Hon är ju så ung hur, 
hur kan hennes hjärta 
redan kännas så tungt.
Hon kan tala om en opera, 
hon kanske tar en cigarett i badkaret, 
hon kanske tittar snett på tidningsomslaget. 

Är det någon som rycker i dörrhandtaget?
Helvete vad det ska till, 
hon börjar klättra på väggarna kan inte sitta still. 
Nejnej nu är det lugnt, balanserat inte tungt, 
det första hon sa på en bra stund.
Det var inte igår sa en tant jag träffade igår. 
Nu kan hon försöka bära min ålder, 
nu är hon inte längre svart och svår.
Undertill bär hon ett leende hon inte kan hålla tillbaka, 
nu finns det inte längre tid, 
med ett samvete att rannsaka. 
Min mamma är ju en prinsessa 
Sa Mary Ann mörk i rutan,
det var min med innan hon spelade martyr, 
efter många år av väntan, 
det var början till slutet, i slutändan. 
Ska man kriga genom livet eller flyta med fast eftertänksamt?

Det är lugnt, jag tänker inte så ofta på dig längre, 
ja som sagt, livet blir ju bra inte sämre. 
Jag fick några vykort som jag slängde. 
Ack, hon var så ung, vacker och grann, 
hon var ju såklart tvungen att kriga, 
innan jag klippte, hon försvann. 
Hon är en del, oavsett, vi är ju lika, 
fast enligt far likt en ungrare, 
Trots att jag är mätt,
 kunde jag fortsätta vara hungrigare, 
Ja, en krigare må hon vara, 
och jag gav inte upp, 
en vinter bröt jag ihop, 
varför i helvete kunde hon inte, på
seriöst sätt svara. 

Hon den där, det var ju jag, 
som nu trivs bra i ghettot, 
hon kanske är liten men bär på något stort.
Sagt är sagt och gjort är gjort, 
dansa med i livets vals, provsmaka livets heroin.
Hon kanske låter dig känna hennes lukt från sin hals, 
hon som i spegeln är vacker, hon är grann, det är ju jag.
Hon vill stanna här, inte sticka någon annanstans 

Bex

Kommentera här: